Leren is het mooiste wat er is – en wij mensen zijn gemaakt om te leren, groeien, ontwikkelen. We doen het alleen veel meer op onze eigen manier, dan lang gedacht werd. Scholen gaan uit van een vast stramien waarin je moet kunnen meekomen. Als je dat niet kunt, val je buiten de boot.
Ik geloof dat elk kind kan leren. Het is alleen een kwestie van uitzoeken HOE. Hoe neem je informatie het beste op, wat heb je nodig om te ontwikkelen?
Om dit te onderzoeken en te achterhalen, gebruik ik verschillende methodes. Zo ben ik groot voorstander van oplossingsgericht coachen, maar ook opgeleid tot ADHD coach, in de Kernvisie Methode en de methode Taal in Blokjes.
kernvisie methode
Met de Kernvisie methode gaan we op zoek naar de natuurlijke manier waarop jouw kind leert. Zo krijgt je kind weer plezier in het leren, komt de motivatie om te leren terug en kunnen eventuele achterstanden worden ingehaald.
De Kernvisie Methode werkt heel goed bij kinderen die niet kunnen meekomen in het reguliere onderwijs. Doordat ze niet mee kunnen komen, krijgen ze last van:
- Onzekerheden
- Weinig zelfvertrouwen
- Negatief zelfbeeld
- Faalangst
Leerkrachten zeggen van de kinderen dat ze zich slecht kunnen concentreren, dat ze niet stil kunnen zitten, vaak heel druk of juist heel stil en dromerig zijn.
rechtsgeoriënteerde leerstijl
De meesten van deze “Pittige kids” hebben een rechtsgeoriënteerde leerstijl. Dat betekent dat zij voorkeur hebben voor visueel en kinesthetisch denken: ze denken in beelden en met hun gevoel. Zodra lesstof op deze manier wordt aangeboden, gaan ze vaak met sprongen vooruit!
Hoe ziet het coachingstraject volgens de Kernvisie Methode eruit?
Als gecertificeerd kernvisiecoach werk ik voor deze rechtsgeoriënteerde leerlingen volgens de Kernvisie Methode. Dat start met een intake met de ouders én het kind. Vervolgens bepalen we samen wat er nodig is om het kind de doelen te laten behalen die nodig zijn.
Daarna volgen coachsessies met het kind, waarbij altijd een ouder aanwezig is. Ter afsluiting van het traject bespreken we de vooruitgang en eventuele vervolgstappen, zoals bijvoorbeeld een gesprek met de school.
taal in blokjes
Taal in blokjes is een methode gebaseerd op meer dan 25 jaar ervaring met de behandeling van leerlingen met dyslectische problemen. Het is een fijne manier om lees- en spellingproblemen bij leerlingen in het basisonderwijs aan te pakken. Het maakt leren weer leuker en makkelijker voor leerlingen die kampen met:
- een “laag” leesniveau
- te langzaam, te snel of “radend” lezen
- lang blijven hangen op hetzelfde leesniveau
- geen plezier in of met tegenzin lezen
- moeite met letters, klank- en tekenkoppeling
- moeite met schrijven
- slechte scores op dictees
- letters en klanken door elkaar halen
- moeite met getalsymbolen
- moeite met sommen of klokkijken
- moeite met rekentechnieken en verhaaltjessommen
Door deze problemen kan je kind onzeker worden, faalangst krijgen of kampen met een negatief zelfbeeld. Met de methode Taal in Blokjes voorkom je dat je kind in een negatieve spiraal terecht komt. Ze ontdekken dat ze een andere leerstijl hebben dan die op school wordt aangeboden. Doordat ze deze leerstijl ontdekken én ermee leren werken op uiteenlopende gebieden, kunnen de kids – onder begeleiding van ouders en leerkrachten – zelf aan de slag om hun leerachterstanden in te lopen.
Over de coach, Linda
Als kindercoach met specialisaties in ADHD-coaching en het anders leren, zet ik me in voor meer begrip voor “pittige” kinderen. Ik leer ze zichzelf en hun eigen krachten kennen, zodat ze met meer zelfvertrouwen de wereld in gaan. Het is elke keer weer een feestje om de kinderen, ouders en leerkrachten te zien zuchten van opluchting omdat we kijken naar wat er wél kan. Die positieve aanpak levert veel meer op dan als we zouden focussen op de problemen.