Over mij

Coaching & training voor pittige kids,
hun ouders en leerkrachten

Ik ben Linda Hovestad. Naast mijn coachpraktijk ben ik werkzaam als interimmanager en heb ik een eigen scriptiecoachbureau opgezet voor studenten die het schrijven van een scriptie lastig vinden. Als scriptiecoach begeleidde ik veel studenten die kampten met onzekerheid, perfectionisme, faalangst, uitstelgedrag, geen keuzes kunnen maken en het idee dat ze niet goed zijn zoals ze zijn. Toen mijn eigen jongens steeds meer moeite kregen om mee te komen op school, voelde ik: ik heb hier iets in te doen. Zij zijn voor mij dan ook een belangrijke drijfveer geweest om een opleiding tot kindercoach te volgen.

Het valt me al jaren op dat we kinderen in onze maatschappij vooral vergelijken met anderen. Terwijl juist al die kinderen die “anders” zijn, het leukst zijn! Ik gebruik vaak dit voorbeeld: je krijgt de mooiste patatjes als je aardappels in een patatsnijder doet. De kleine friemeltjes, die we niet als “goed patatje” zien, zijn toch het lekkerst?

gevangen

JEZELF ZIJN IS HET
ALLERBELANGRIJKSTE

Ik vind het belangrijk dat elk kind kan zijn wie het is. Dat we leren kijken naar wat een kind goed kan, en dat uitvergroten, in plaats van steeds te hameren op wat het kind niet kan. Mijn aanpak is erop gericht om het kind zichzelf te laten kennen, en het handvatten te geven om te gaan met emoties, gedachten en situaties die zich voordoen, zowel thuis als op school.

Mijn visie:

Beperkingen zitten nooit in het
kind, maar in de omgeving en hoe
deze reageert op het kind.

Ik geloof dat ieder kind goed kan leren.

Helaas leven we in een snel veranderende wereld waarbij digitalisering zorgt voor een enorme omslag in het onderwijs. Kinderen zijn steeds meer onderhevig aan bovengemiddelde verwachtingen en prikkels. Vanaf dat ze baby zijn, worden ze vergeleken met “het gemiddelde”: als je maar netjes binnen de lijnen van de groeicurve valt, is er niets aan de hand. Zodra je erbuiten valt, ben je “anders”. Dit intrigeert mij enorm, omdat je eigenlijk in alle systemen terugziet dat je buiten de boot valt en in de problemen raakt als je “niet gemiddeld” bent. Van het schoolsysteem tot familiesystemen: we zijn niet meegegroeid met de veranderende curves van “het gemiddelde kind”.

cactus 1

Zolang we als maatschappij blijven vergelijken met een gemiddelde en verwachten dat onze kinderen daaraan kunnen voldoen, stompen we de uniekheid van elk kind af. Terwijl we allemaal roepen dat ons kind zo uniek is! We moeten weer leren kijken naar het kind, in plaats van naar het gemiddelde. Dat is voor mij de kern van kindercoaching: wat het kind wil, hoe het kind leert, wie het kind wil worden – dat zou centraal moeten staan.

Linda in een paar feitjes

Als mens ben ik rustig, heb ik een prettige en rustige vibe en voelen mensen zich snel op hun gemak bij mij. Als moeder kan ik met mijn kids – en hun vriendjes! – soms even gek doen en mee keten. Als coach heb ik een holistische blik: ik zie zowel de grote lijnen en observeer graag, maar kan ook inzoomen om te kijken wat er nu echt gebeurt.

KPN StrongestPartnerChallenge 2017 NicoAlsemgeest DB 0511 scaled 1
  • Ik woon in Santpoort-Noord met mijn vriend en onze twee zoons
  • Ik heb veel uiteenlopende interesses en leer graag nieuwe dingen. Ik ben enorm nieuwsgierig en altijd benieuwd naar wat er nog meer is
  • Ik ben heel intuïtief: ik voel vaak heel veel aan en neem dit mee in mijn coaching
  • Trial and error is mijn motto: ik durf te leren, fouten te maken en van daaruit een nog betere versie van mezelf te worden
  • Ik kan goed luisteren en kijk vooral systemisch en holistisch naar de situatie
  • Ik ben gek op muziek en dansen
  • Ik ben dol op kinderen en op hoe open die nog in het leven staan
  • Ik ben zorgzaam en houd van gezelligheid
  • Mijn vriend zegt altijd: geen dag met jou is hetzelfde. Het is in ieder geval nooit saai!
  • Ik ben enorme voorstander van “oplossingsgericht coachen”, omdat ik graag kijk naar wat er al wél goed gaat en hoe we dat kunnen uitvergroten, in plaats van steeds blijven hameren op wat er niet goed gaat
  • Ik vind het belangrijk dat elk kind kan zijn wie het is

leren is leuk – als je eenmaal doorhebt hoe het voor jou werkt

Een van mijn grootste passies is “nieuwe dingen leren”. Ik vind leren onwijs leuk, en heb dan ook verschillende opleidingen gedaan: NLP Practicioner (2016), NOBCO Professioneel Coach (2017), NLP Master (2018), Systemisch werk (2018), Kernvisiecoach en NLP coach (2021).

Ik heb ontdekt dat het lastig is om leren leuk te vinden als je niet leert zoals dat de norm is. Dat geldt voor mezelf, maar zeker ook voor mijn kids. Ieder kind heeft een andere leerstijl en manier van informatie verwerken, maar ons schoolsysteem is daar niet op ingericht. Ik vind dat jammer, en daarom zet ik me ook binnen het onderwijs in voor meer begrip voor de verschillende leerstijlen van kinderen.

Hoe kan ik helpen?

Ik heb een praktijk voor kindercoaching. Daarnaast vliegen scholen mij in voor extra ondersteuning van kinderen én leerkrachten. Wil je met mij samenwerken? Klik dan hieronder op de dienst die je nodig hebt!

Blogs

Ook blog ik en deel ik regelmatig informatie die relevant is voor ouders en leerkrachten van “Pittige Kids”. Ik hoop je met mijn schrijven te inspireren om eens anders naar je kind te kijken, zodat je het gaat zien zoals het is.